keskiviikkona, marraskuuta 14, 2007

Satelliittien siivellä

GPS navigaattori, apuväline tarvitsijoille vai jokapojan leikkikalu. Itsekin tuli tällainen sitten hankittua muutama kuukausi sitten. Ihan muilla ostoksilla ollessani kiersin myymälässä esitteillä ollutta laitetta kuin kissa kuumaa puuroa. Lyhyen itseni kanssa neuvottelun jälkeen tulin tulokseen, että ehdottomasti ehkä tarvitsen tämän tekniikan ihmeen. Näin Garmin Nüvi sai uuden omistajan.

Ja eikun opettelemaan. Kaupunkiajossa apu tuli heti ensimmäisenä päivänä.. Katuosoitteen perusteella gps:n ohjailu sujui hyvin. Tosin tutussa kaupungissa oma tuntemus tukee höpöttävää (äänen saa toki poiskin) robottia oleellisesti. Karttahaku netistä ja ajoreitin ulkoa opetteluvaihe jäi pois laakista. Käyttöfilosofia alkoi kehittyä.

Laitehan on vain renki, ei isäntä. Siihen on pakko uskoa vain silloin, jos aluetta tai kaupunkia ei tunne ollenkaan. Silloinkin pitää käyttää omaa järkeä, ettei löydä itseään hukasta. Joka kaupungissa katu- ja liikennejärjestelyt ovat aina edellä navigaattoreiden karttapäivityksiä, vaikka ne vuosittain uusitaankin.

Laitteelle pitää todella olla oikeaa käyttöä, muutoin laite lentää hyllylle aika pian, kuten joltakin pettyneeltä kuulin. Ja sehän ei ole laitteen vika. Hämäräkytkin himmentää taustavalon ystävällisesti auringon laskun jälkeen. Satelliittien haku laitteen käynnistyessä kestää muutaman minuutin. Myös laitteen kaikki asetukset ja mahdollisuudet ja mahdottomuudet kannattaa (pitää) käydä rauhassa läpi jos aikoo hyötyä siitä.

Samoin kartta- yms nopeudenvalvonta-tolppa päivitykset netissä hoituvat selkeästi. Pitkällä matkalla loskakelissä voi nopeusrajoitus merkki jäädä huomioimatta, silloin tuntuu mukavalta kun GPS hälyttää nopeustolpan ansiosta saapuvasi esim 60km/h rajoitusalueelle.

Myös sen opin hyvin pian, että karttanäyttöä ei tarvitse kovinkaan paljon. Toinen, painalluksen takana oleva trippi-näyttö (ajotietokone) on minulla nykyisin päällä valtaosin. Varsinkin työmatka-ajossa GPS näyttää kyntensä. Iso digitaalinen nopeusnäyttö näyttää oikean nopeuden ja kertoo auton oman nopeusmittarivirheen välittömästi.

Kun lähden matkaan, nollaan välimatkat (tripin) ja max. nopeuden. Satelliittien päästyä mukaan, näytössä alkaa päivittyä kuljettu matka, jäljellä oleva matka, suurin käytetty nopeus, matkan kokonaisaika, pysähdysajat, liikkeellä olo-ajat, ja keskinopeudet. Hyvin tärkeä ja hyödyllinen asia minulle on myös ennuste perillesaapumis-kellon ajasta. Kirjanpitäjäni ystävällinen hymy oikein ja ajallaan olevasta matkapäiväkirjastakin palkitsee.

Joidenkin muutaman sadan kilometrin työmatkoilla ennuste on pitänyt minuutin tarkkuudella. Ennuste muuttuu matkalla joka hetki, jos esim. joudut pysähtymään, korjaa GPS aikaa täsmällisesti. Ennusteen tarkkuus yllätti. Parin kaupungin läpi-ajon ylikin ennuste oli heti matkan alusta lähtien oikea. On rauhoittavaa kertoa asiakkaalle tarkka saapumisaika, jos siitä matkalla puhetta hänen kanssaan tulee.

Pitkällä matkalla karttanäyttö on miltei tarpeeton, hiljennetty tausta ääniohjaus riittää mainiosti ja trippinäytössä näkyvä on kaikki asiaa ja tarpeellista. Olen ihan tyytyväinen hankintaani varsinkin kun laitteelle löysin lopullisen paikan kojelaudasta, täysin piilossa ja pois tuulilasin näkökentästä. Niin ja laitteenhan saa naks vaan taskuun. Akku riittää muutaman (4-6) tunnin ja käyttö vaihtoehtoja on mm. jalankulku. Kätevää turistimatkan kaupunkikierroksilla.

Ei kommentteja: