torstaina, joulukuuta 06, 2007

Esi-hlö, valmentaja?

Kotisivuillani (www.hemmi.fi) oleva esimiehen ja urheiluvalmentajan toimenkuvan samankaltaisuuden tai erilaisuuden ajattelumalli ja toimenkuva.

Esimies - valmentajako ?

Miten urheilun alueelta oleva esimerkki soveltuu esimiestyöhön
normaalissa työelämässä ? (korvaa lukiessasi sana: "valmentaja"
sanalla: "esimies / johtaja".)

JOUKKUE-VALMENTAJAN TOIMENKUVA

1. Valitsee tai osallistuu joukkueensa valintaan

2. Osallistuu ja sitoutuu tavoiteasetteluun ja
vastaa tavoitteen toteutuksesta

3. Vastaa valmennuksesta ja harjoituksista

4. Vastaa pelinjohtamisesta kilpailu-/ottelutilanteissa


1. Joukkueen valinta

* Kun valmentaja "saa" joukkueen, hän ensimmäiseksi
tutustuu/perehtyy sen yksilöihin. Heidän taitoihinsa
ja valmiuksiin "pelaajamateriaalitason" selvittämiseksi

* Joukkue koostuu erilaisista taitovalmiuksia omaavista
pelaajista (yksilöistä), samoin joukkueen suoritus koos-
tuu monenlaisista rooleista ja tehtävistä

* Joukkuetta täytyy välillä täydentää mm. koska
- pelaajat vaihtavat seuraa
- joukkueen taitopuutteita pitää täydentää

* Valmentaja päättää minkä osa-alueen pelaajan hän
tarvitsee. Hän tuntee joukkueen, sen taidot, puutteet
sekä oman peli- ja valmennusstrategiansa

2. Joukkueen tavoitteet

* Seuran johto viimekädessä määrittää tavoitteet,
jotka hienosäädetään valitun valmentajan kanssa
sekä sitoudutaan niihin

* Tavoitteisiin vaikuttavat valmentajan omat taidot,
pelaajamateriaali-taso sekä joukkueen kokemus
yhteispelistä

* Tavoitteiden pitää olla tarpeeksi haasteellisia
mutta silti saavutettavia ja nousujohteisia

* Tavoitteiden toteutumista seurataan jatkuvasti.
Pelaajat tietävät tarkkaan sekä omat että joukkueen
tavoitteet ja toimivat niiden eteen niin fyysisellä
kuin tahto- ja tunnetasollakin

3. Valmentaminen, harjoitteet

* Käytännössä valmentaja "hyppää" pelialueelle pelaajien
sekaan ja ohjaa eri harjoitteita kädestä pitäen. Niin
yksilö-, pelikuvio- kuin yhteispeliharjoituksiakin

* Harjoitteet perustuvat
- pelaajamateriaalin yksilö- ja roolitason taitoihin
- joukkueen yhteispelivalmiuteen
- kilpailutavoitteisiin

* Harjoitteet ja niiden seuranta pyrkii nostamaan
- fyysistä kuntoa, taitoa ja tekniikkaa
- henkistä sietokykyä ja tahtoa
- yhteispelitasoa ja -henkeä

* Ottelumenestys vaikuttaa myös harjoitteiden laatuun
ja määrään välittömästi

4. Ottelu- / kilpailutilanne

* Kun on tosi kyseessä, seuraa valmentaja työnsä
tuloksia sivusta. Kentälle hänellä ei ole asiaa

* Kentällä ollessaan pelaajan PITÄÄ YKSIN
TIETÄÄ tehtävänsä ja vastuunsa. Siellä hän
edustaa Seuraa, Joukkuetta ja Itseään.

* Harjoitus- tai taitopuutteita ei realiaikaisessa ottelu-
tilanteessa korjata millään. Vain pelinjohdon ja tak-
tiikan muutos on mahdollista ja valmentajan
vastuulla

* Juuri em. takia harjoitteet, niin fyysisellä kuin psyyk-
kisellä tasolla vedetään "veren maku suussa" niin
yläkanttiin, ettei missään oikeassa kilpailutilanteessa
lopu KUNTO kesken, ei ylä- eikä alapäästä.


Ei kommentteja: